WoW: Community Manager Lore über die Kommunikation mit den Spielern

WoW: Community Manager Lore über die Kommunikation mit den Spielern

Bereits vor einigen Tagen veröffentlichte ein Spieler mit dem Namen “Havetheinen längeren Beitrag in den offiziellen Battle.Net Foren von World of Warcraft, der sich hauptsächlich damit beschäftigte, in welcher Weise das Entwicklerteam dieses Titels seiner Meinung nach mit ihrer Community kommunizieren sollte und warum die aktuell herrschende Funkstille zu den mit Patch 7.1.5 kommenden Änderungen nicht akzeptabel ist. In seinem Beitrag ging dieser Spieler alle aktuell von den Mitarbeitern von Blizzard Entertainment für ihre Kommunikation mit ihren Fans verwendeten Möglichkeiten durch und erklärte jeweils, welche dieser Optionen sich in seinen Augen nicht länger für diese Aufgabe eignen.

Interessanterweise hat der für World of Warcraft verantwortliche Community Manager Lore in der vergangenen Nacht nun sogar auf den Beitrag dieses Spielers reagiert und sich in einem Bluepost zu dieser Kritik geäußert. In seiner Antwort ging der Mitarbeiter von Blizzard Entertainment dann seinerseits alle von “Haveth” aufgeführten Beschwerden durch und versuchte jeweils sehr ausführlich zu erläutern, warum die Entwickler bestimmte soziale Medien, Plattformen oder Optionen für die Kommunikation mit ihren Spielern verwenden und welche Vorteile er in diesen verschiedenen Möglichkeiten sieht. Dabei verteidigte Community Manager Lore in seinem Bluepost allerdings nicht nur die bisherige Vorgehensweise des Entwicklerteams, sondern er gab ganz offen zu, dass der Spieler zumindest mit einigen seiner Punkten recht hat.

Lores Erklärungen zu den Kommunikationsmöglichkeiten:

  • Twitter:
    • Die Entwickler werden Twitter auch in Zukunft für ihre Kommunikation mit den Spielern verwenden. Auch wenn die Begrenzung auf 140 Zeichen keine ausführlichen Erklärungen zulässt, so zwingt sie die Entwickler gleichzeitig aber auch dazu, sich möglichst präzise und genau auszudrücken. Ein Fluch und Segen gleichzeitig.
  • Q&As:
    • Lore ist ebenfalls der Meinung, dass das letzte Q&A zu den Klassenänderungen in Patch 7.1.5 nicht sonderlich gut lief und es noch viel Spielraum für Verbesserungen gibt. Q&As funktionieren am besten, wenn sie sich entweder auf ein einzelnes Thema wie beispielsweise Berufe konzentrieren oder komplett ohne jegliche Einschränkungen dieser Art durchgeführt werden. Was die erneute Beantwortung von bereits früher gestellten Fragen betrifft, so sollten Spieler bedenken, dass nicht alle Personen gleich gut informiert sind und viele Fans von WoW weder Data Minern noch jedes Q&A verfolgen. Beispiel: Auch wenn die Frage nach den in Patch 7.1.5 enthaltenen Möglichkeiten zum Aufholen von Artefaktwissen mit Twinks bereits in der Vergangenheit mehrmals beantwortet wurde, so gehörte sie aber dennoch zu den häufigsten Fragen aus dem letzten Q&A.
  • Interviews:
    • Interviews sind perfekt dafür geeignet, um die nur für eine Nische von Spielern interessanten Fragen zu beantworten. Daher sollte es der Meinung von Community Manager Lore zufolge auf jeden Fall mehr Interviews geben.
  • Foren:
    • Der Community Manager Lore ist ebenfalls der Meinung, dass die Präsenz der Entwickler in den Foren in letzter Zeit zu wünschen übrig lässt. Sie möchten dieses Versäumnis in der Zukunft gerne verbessern und wieder mehr Bluepost in den Foren veröffentlichten. Leider sind die Entwickler im Moment stark in ihre Arbeit an den neuen Spielinhalten eingebunden, weshalb sie sich nicht wie früher selbst in den Foren zu Wort melden können.
  • Reddit:
    • AMAs auf Reddit sind eine coole Idee, die Community Manager Lore an das restliche Team weiterleiten möchte.
  • Patchnotes:
    • Bisher gibt es noch keine PTR Patchnotes für Patch 7.1.5, weil sich diese Testphase im Moment noch immer verändert und das Festhalten dieser einzelnen Änderungen sie wesentlich endgültiger erscheinen lassen würde, als es tatsächlich der Fall ist. Allerdings haben die Mitarbeiter von Blizzard Entertainment laut und deutlich vernommen, dass die Communitys sich PTR Patchnotes zurückwünscht. Aus diesem Grund denken sie im Moment bereits darüber nach, wie man dieses Problem am sinnvollsten lösen könnte.

Some good feedback here. I’ll try to address your points as best I can.

On Twitter: Disagree that it’s always the wrong approach, but it’s definitely not always the right approach either. 140 characters is a blessing and a curse – it’s harder to get a complete point across sometimes, yes, but it also forces things to be presented more concisely, which is great for certain types of feedback. We’re not going to stop using Twitter, but we’re continuing to learn about when it’s not the right platform.

Also just as an aside, every account other than @WarcraftDevs should be treated as someone’s personal account and not as the correct place to provide feedback or look for answers. That also means that it’s completely their choice if they decide to mute or block someone.

On the Q&As: I agree that the experiment in the last one to answer more spec-specific questions didn’t go well. I honestly don’t think the live Q&As are a good way to answer those questions at all. Even if we were to somehow narrow it down to only “legitimate” questions (aside: what criteria determine “legitimate” anyway?), there’s far more to answer than we can possibly fit into one Q&A, so we’re always going to leave something out.

Secondly, it’s important to remember that not everyone follows fansites closely, or saw the BlizzCon panels, or even the other Q&As. AK alt catchup is a great example – despite all of the other places we talked about what’s happening in 7.1.5, it was still one of the most-asked questions. I’m glad that you had already heard about it, but clearly a lot of others had not, which made it absolutely worth answering.

I do agree, though, that the Q&As work best when we either stick to broader topics, or focus the entire thing specifically on one topic (like we did with the Professions, PvP, etc. Q&As a few months ago). As a whole, it’s a format we’re still experimenting with. I can’t promise they’ll all be great, but I can promise that we’ll learn from when they aren’t.

On Interviews: Mostly agree, although it depends on the interviewer. You’re not likely to see the hard-hitting questions coming from a major gaming publication, but you might from a community site, podcast, etc. Personally, I actually think we need a lot more interviews with those community sites, especially those that focus on more niche playstyles – it’s a great way to get answers to those people without “wasting” everyone else’s time.

On the forums: I actually completely agree with you here. Our forum presence sucks. It’s a big issue that we’re working to fix. That’s part of why I’m here, posting this, and will continue to be around these forums as much as I can. Resolving this issue will take some time – if it can ever be completely resolved – but we’re working on it.

It’s worth mentioning that part of the issue – the general lack of dev posts – has been because they’ve been focusing as much of their time as possible into working on the game. Part of trying to keep patches coming at a good cadence means we need all hands on deck to get the work done, which means less time for the dev team to spend on the forums. That in turn means that, when the devs do get time for the forums, they spend the vast majority of it just reading, so they can absorb as much feedback as possible. So, the community team (including myself, but many others as well) need to step in to fill that gap, in a way that doesn’t make you go “Ooh, a blue post! Ugh, it’s just a CM.” We haven’t been, but we’re going to.

On Reddit: I also like AMAs, and agree with your thoughts here. I do think that there are some topics where they might work much better than the Q&As, and while I don’t want to say what those are for fear of over-promising, it’s a cool idea that I’ll circulate around.

On Patch Notes: I think a lot of the issues with patch notes are actually symptoms of some of the above issues. The designers’ notes are definitely a good addition, but those are intended as little snippets of explanation for the player who doesn’t really keep up with fansites, interviews, forums (well, when there’s posts on them), etc. It shouldn’t, whenever possible, be the first place that the person reading this thread heard about something, unless it really only needs a couple sentences to explain. If we need to give more detail, we should be doing that ahead of time and just referencing that explanation in the patch notes.

We’ve also heard loud and clear that you guys want PTR Patch Notes back. It’s a tough situation for us to solve, though I don’t think it’s an unsolvable one. The PTR, especially under Legion’s development structure, is much more experimental and incomplete than it’s been in the past. Having official patch notes makes each individual change – any of which could be reverted at any point – feel a lot more “final” than they really are.

Our approach for 7.1.5, then, was “let’s focus on what it’ll be when it’s done” – that was clearly the wrong choice. Official PTR Patch Notes might not be the answer we need, but we definitely need a way to keep you more informed of what’s happening, especially for class changes. Even something as simple as “Class Notes for PTR Build ABCXYZ” might fill the gap.

At any rate, thanks for this – it’s given us a lot to think about. I know there’s a big difference between saying we’ll do better and actually doing better, but threads like this really help us actually improve things.

We briefly debated this early on but decided against it, for a few reasons:

1) We don’t always have an answer for something – if a highly-upvoted question is going to get “I don’t know” or “We’re not sure yet” as an answer, is that acceptable?

2) Sometimes the answer lies in something we’re not ready to talk about yet; for example, if “When will you add Demon Hunters” got a ton of upvotes prior to Legion’s announcement, how do we handle that? Do we dodge the question (which says just as much as answering it)? Do we lie and say we have no such plans? There really isn’t a good outcome there.

3) It’s pretty easily abused – if I want my question to be answered, it makes sense for me to ask all of my friends/guildmates/etc to upvote my question and downvote others, even if they don’t care about the answer.

4) It heavily favors playstyles or classes with the highest overall representation; it’s likely for there to be entire aspects of the game we never talk about again just because there are going to be fewer people upvoting those questions.

Because of the above (and probably a couple other reasons I can’t recall right now), we decided that our best approach was to just ignore upvotes/downvotes entirely.

Quelle: JustBlizzard